Obecny czas: Pon Lis 18, 2019 4:23 am

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 233 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Następna
Autor Wiadomość
 Temat postu: Zasady EDH
PostWysłany: Sob Kwi 09, 2011 6:00 pm 
Dwie rzeczy, które musicie wiedzieć na początek:
1. Niniejsze zasady, ustalone przez Rules Commitee, to zasady orientacyjne, dzięki którym grając z nieznaną sobie grupą możemy wiedzieć, czego mniej-więcej się spodziewać. Jest to taki uniwersalny punkt odniesienia, jednak należy pamiętać, że z uwagi na towarzyski (i niesankcjonowany) charakter formatu lokalne grupy mogą mieć swoje dodatkowe zasady, listy banów itd.
2. Jeśli już uznajemy zasady ogłaszane przez Rules Committee za "oficjalne", to aktualne zawsze znajdują się tutaj. Gdyby zdarzyło się, że nie jesteśmy na bieżąco z tłumaczeniem, tam szukajcie rozwiązania dla waszych problemów.

A teraz do rzeczy.

Budowanie talii:
1. Gracz wybiera legendarnego stwora jako Generała (Commander).
2. Color identity ("tożsamość kolorystyczna") karty to jej kolor (określony przez jej koszt many oraz jej własne zdolności definiujące jej kolor, w tym indicatory na obu stronach) oraz kolory wszystkich symboli many występujących w jej tekście.
W decku mogą znajdować się wyłącznie karty, których color identity mieści się w color identity generała.
3. Deck nie może w żaden sposób generować many, która nie mieści się w jego legalnych kolorach (czyli w color identity generała). Jeśli jakiś efekt miałby wygenerować manę w innym kolorze, zamiast tego generuje manę bezkolorową.
4. Deck musi zawierać dokładnie 100 kart, w tym Generała.
5. Nie licząc basic landów, wszystkie karty w decku muszą być różne, tzn. żadne dwie karty nie mogą mieć jednakowej angielskiej nazwy.
6. Generalnie EDH gra się z kartami legalnymi w formacie Vintage, z następującym odstępstwem:
- karty są legalne w EDH już od dnia Prerelease.

Ponadto, Rules Committee opracowało listę banów - kart, które ich zdaniem mają negatywny wpływ na format i w związku z tym nie powinny być używane:
Spoiler:


Jak już wspomniano w pierwszej części, powyższe bany to jedynie rekomendacja, natomiast gracze mogą dowolnie zezwalać na grę powyższymi kartami, lub też banować inne, jeśli tylko widzą w swoim środowisku taką potrzebę.

Gra:
7. W momencie rozpoczęcia gry, każdy gracz ogłasza swojego Generała i umieszcza go w Command Zone.
Następnie, jeśli gracze stosują opcjonalną zasadę Sideboardu, gracze mogą dokonać ostatnich zmian w deckach.
Dalej, każdy gracz ciągnie 7 kart.
Zasady mulliganowania są bardzo podobne, jak w innych formatach (tzn. Vancouver mulligan, gdzie robisz scry 1, jeśli startujesz z ręką mniejszą niż siedem kart). Jest jedna różnica - pierwszy mulligan jest darmowy, tzn. bierzesz nową siódemkę i dopiero potem wchodzą normalne zasady.
8. Każdy gracz zaczyna grę z 40 punktami życia.
9. Bycie Generałem to nie jest charakterystyka karty (jak nazwa, P/T, typy itd., na mocy definicji w Comprehensive Rules, 109.3) - bycie Generałem to własność karty, i własność ta nie może być skopiowana przez inny obiekt, ani w żaden sposób usunięta.
10. Jeśli gracz otrzyma 21 punktów combat damage (obrażeń bitewnych) od jednego Generała, przegrywa.
11. Podczas, gdy Generał jest w Command Zone, może być zagrywany. Za każde zagranie go z Command Zone poza pierwszym, Generał jest droższy od poprzedniego razu o :2: (czyli za drugim razem o :2:, za trzecim o :4:, itd).
12. Jeśli Generał miałby trafić do grobu, do biblioteki, do ręki lub do strefy exile, jego właściciel może zamiast tego przesunąć go do Command Zone.


Góra
  
 
 Temat postu: Zasady EDH
PostWysłany: Pon Kwi 11, 2011 1:18 am 
Planeswalker
Awatar użytkownika

Dołączenie: Czw Wrz 16, 2004 6:28 pm
Posty: 6076
Miejscowość: Stołeczne Królewskie Miasto Kraków ;]
Zasady zaktualizowane.

W przypadku pytań/wątpliwości/niejasności - możecie pisać w tym wątku.

_________________
Gulanog napisał(a):
Ej lala, a weś mnie wytłumacz, czemu ta driada jest zielona
Spoiler:


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Zasady EDH
PostWysłany: Pon Kwi 11, 2011 1:54 am 
Archmage
Awatar użytkownika

Dołączenie: Pon Lip 06, 2009 9:49 am
Posty: 1405
1. Zagrywanie generała z command zone nie liczy się jako zagranie z ręki, racja?
2. Gdzieś czytałem też coś o basic landach, że w mono lub dwukolorowym decku nie można używać panoram, np.: ?
3. W :r: decku nie można użyć np. ?

_________________
HAVE/WANT
MTGO HAVE/WANT
Magic Online Promo Cards Image Gallery


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Zasady EDH
PostWysłany: Pon Kwi 11, 2011 12:12 pm 
Administrator
Awatar użytkownika

Dołączenie: Czw Lut 25, 2010 11:23 pm
Posty: 9785
Miejscowość: Warszawa
vaultboy napisał(a):
1. Zagrywanie generała z command zone nie liczy się jako zagranie z ręki, racja?

Racja. Tak jak nie można na przykład użyć , żeby wstawić generała do gry. On po prostu nigdy nie jest w ręku.

vaultboy napisał(a):
2. Gdzieś czytałem też coś o basic landach, że w mono lub dwukolorowym decku nie można używać panoram, np.: Esper Panorama?

Kiedyś były takie przebąkiwania, ale póki nie ma w koszcie i tekście karty symboli mana innej od generalskiego color identity, to możesz tym grać.

vaultboy napisał(a):
3. W :r: decku nie można użyć np. Quenchable Fire?

Zgodnie z literą zasad, nie możesz, bo występuje tam symbol :u:. Niemniej, wątpię aby jakaś grupa zabroniła Ci tym grać jeśli ich poprosisz. QF to po prostu niefortunna ofiara zapisywania zasad tak, aby były jak najprostsze i łatwe do interpretacji.

Są jednak gorsze corner-case'y. Na przykład mógłbyś grać w mono-blacku em, pomimo, że jego wording z Ice Age zawiera :r:, a to dlatego, że wording z oracle nie zawiera już symbolu :r: tylko ma napisane tekstem "red mana".

_________________

Image IZZET LEAGUE | Image JESKAI WAY | Image SĘDZIA L2



Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Zasady EDH
PostWysłany: Pon Kwi 11, 2011 1:29 pm 
Mage
Awatar użytkownika

Dołączenie: Czw Gru 03, 2009 9:43 pm
Posty: 535
Miejscowość: Olsztyn
OmniSzron napisał(a):
vaultboy napisał(a):
1. Zagrywanie generała z command zone nie liczy się jako zagranie z ręki, racja?

Racja. Tak jak nie można na przykład użyć , żeby wstawić generała do gry. On po prostu nigdy nie jest w ręku.




Z tym nigdy to przesada zawsze moze dostac em ;)


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Zasady EDH
PostWysłany: Pon Kwi 11, 2011 1:41 pm 
Archmage
Awatar użytkownika

Dołączenie: Śro Sty 18, 2006 3:22 pm
Posty: 1078
Miejscowość: warszawa
Pytanie o kartę jako generała - czy z punktu widzenia zasad możliwe jest użycie jego ability, po czym przeniesienie go do command zone w ramach replacement effect na usunięcie z gry? Czy koszt "usuń z gry" będzie uznany za opłacony?

_________________
"Using Therapy to beat hate cards is straightforward: think of the card you fear, picture it in your mind, then say its name out loud. Do this as Cabal Therapy is resolving."
Richard Feldman


Góra
 Profil  
 
 Temat postu: Zasady EDH
PostWysłany: Pon Kwi 11, 2011 2:19 pm 
Administrator
Awatar użytkownika

Dołączenie: Czw Lut 25, 2010 11:23 pm
Posty: 9785
Miejscowość: Warszawa
pabi napisał(a):
czy z punktu widzenia zasad możliwe jest użycie jego ability, po czym przeniesienie go do command zone w ramach replacement effect na usunięcie z gry?

Tak.

pabi napisał(a):
Czy koszt "usuń z gry" będzie uznany za opłacony?

Tak, choć wyjaśnienie jest bardzo dziwne. Specjalnie poszedłem na czata DCI, żeby uzyskać jakiś ruling i dwóch sędziów nie było mi w stanie tego logicznie wytłumaczyć. Skończyło się na tym, że zasada 614.6 nie aplikuje się w tym przypadku, bo eventem nie jest exile tylko zapłata kosztu, co - jak się nad tym zastanowić, w ogóle nie ma sensu. Jednocześnie nie ma w comp rules'ach żadnej zasady obejmującej interakcje pomiędzy replacement effectami, a opłacaniem kosztów. Może Axcel tutaj pomoże jak się pojawi.

_________________

Image IZZET LEAGUE | Image JESKAI WAY | Image SĘDZIA L2



Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Zasady EDH
PostWysłany: Pon Kwi 11, 2011 2:47 pm 
Mage
Awatar użytkownika

Dołączenie: Czw Gru 03, 2009 9:43 pm
Posty: 535
Miejscowość: Olsztyn
ja to bym wytłumaczył ze najpierw trafia do strefy Exile i później wybierasz czy tam zostaje czy trafia do command Zone :)


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Zasady EDH
PostWysłany: Pon Kwi 11, 2011 3:04 pm 
Administrator
Awatar użytkownika

Dołączenie: Czw Lut 25, 2010 11:23 pm
Posty: 9785
Miejscowość: Warszawa
No niestety replacement effecty nie działają w ten sposób. Ja wiem, że można to sobie tłumaczyć na setki sposobów, ale powinno to też mieć zaczepienie w regułach gry.

_________________

Image IZZET LEAGUE | Image JESKAI WAY | Image SĘDZIA L2



Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Zasady EDH
PostWysłany: Pon Kwi 11, 2011 6:34 pm 
Apprentice
Awatar użytkownika

Dołączenie: Czw Paź 15, 2009 1:52 pm
Posty: 25
Miejscowość: Wola Dębińska/KRK
Mam pytanko odnośnie Mulliganów bo kiedyś gdzieś przeczytałem że pierwszy Mulligan jest darmowy(tj odkładamy 7 i bierzemy 7) jest to prawda?

_________________
Spoiler:
"Na bezrybiu i rak ryba..."


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Zasady EDH
PostWysłany: Pon Kwi 11, 2011 6:39 pm 
To format casualowy i gra się tak, jak umówią się gracze. U nas gramy EDH tylko w multiplayer i pierwszy mulligan jest darmowy :)


Góra
  
 
 Temat postu: Zasady EDH
PostWysłany: Pon Kwi 11, 2011 7:53 pm 
Enchanter
Awatar użytkownika

Dołączenie: Sob Sty 08, 2011 7:51 pm
Posty: 332
Miejscowość: Toruń
czy , może być zagrany z command zone bez przegrania gry?

_________________
SPRZEDAM SYTY + CRAP


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Zasady EDH
PostWysłany: Pon Kwi 11, 2011 8:10 pm 
Mage
Awatar użytkownika

Dołączenie: Pon Sie 30, 2010 7:30 pm
Posty: 692
KeramZy napisał(a):
czy , może być zagrany z command zone bez przegrania gry?


nie


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Zasady EDH
PostWysłany: Pon Kwi 11, 2011 8:39 pm 
Planeswalker
Awatar użytkownika

Dołączenie: Czw Wrz 16, 2004 6:28 pm
Posty: 6076
Miejscowość: Stołeczne Królewskie Miasto Kraków ;]
OmniSzron napisał(a):
Tak, choć wyjaśnienie jest bardzo dziwne. Specjalnie poszedłem na czata DCI, żeby uzyskać jakiś ruling i dwóch sędziów nie było mi w stanie tego logicznie wytłumaczyć. Skończyło się na tym, że zasada 614.6 nie aplikuje się w tym przypadku, bo eventem nie jest exile tylko zapłata kosztu, co - jak się nad tym zastanowić, w ogóle nie ma sensu. Jednocześnie nie ma w comp rules'ach żadnej zasady obejmującej interakcje pomiędzy replacement effectami, a opłacaniem kosztów. Może Axcel tutaj pomoże jak się pojawi.

Eeeeeee. Oczywiście, że jest zasada. Pamiętam, że jest.

Szybki search i proszę:
117.11. The actions performed when paying a cost may be modified by effects. Even if they are,
meaning the actions that are performed don’t match the actions that are called for, the cost has still
been paid.


Pasuje idealnie? Ale jest jeszcze przykład, żebyśmy nie mieli wątpliwości:
Example: A player controls Psychic Vortex, an enchantment with a cumulative upkeep cost
of “Draw a card,” and Obstinate Familiar, a creature that says “If you would draw a card,
you may skip that draw instead.” The player may decide to pay Psychic Vortex’s cumulative
upkeep cost and then draw no cards instead of drawing the appropriate amount. The
cumulative upkeep cost has still been paid.


Analogicznie, można "zapłacić" koszt w postaci exile, a jednocześnie użyć replacementu i zastąpić to exile przeniesieniem do Command Zone.

Voilà!

Viresse napisał(a):
Mam pytanko odnośnie Mulliganów bo kiedyś gdzieś przeczytałem że pierwszy Mulligan jest darmowy(tj odkładamy 7 i bierzemy 7) jest to prawda?

Kiedyś tak było. Teraz "oficjalna" (pseudo-oficjalna, patrz wyżej) zasada jest taka, jak napisana - tzn. wymiana X kart na X-1, ale oczywiście jak się umówisz z grupą, tak będzie dobrze.

_________________
Gulanog napisał(a):
Ej lala, a weś mnie wytłumacz, czemu ta driada jest zielona
Spoiler:


Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Zasady EDH
PostWysłany: Pon Kwi 11, 2011 9:37 pm 
Administrator
Awatar użytkownika

Dołączenie: Czw Lut 25, 2010 11:23 pm
Posty: 9785
Miejscowość: Warszawa
axcel napisał(a):
Oczywiście, że jest zasada. Pamiętam, że jest.

Rewelka! Dzięki, Axcel. Suszyłem tamtym dwóm gościom głowę przez jakieś 15 minut i jakoś nie byli w stanie tego paragrafu przytoczyć i jeszcze mnie w dodatku skierowali na ścieżkę szukania po słowie "event", podczas gdy ono się w tej zasadzie nie pojawia. No i teraz ma to sens.

_________________

Image IZZET LEAGUE | Image JESKAI WAY | Image SĘDZIA L2



Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Zasady EDH
PostWysłany: Wto Kwi 19, 2011 11:45 pm 
Enchanter

Dołączenie: Śro Kwi 07, 2010 12:27 am
Posty: 462
Miejscowość: Warszawa
1) Mam w stole Disciple of the Vault
2) Mam w grobie Sculpting Steel
3) Zagrywam generała Sharuum the Hegemon, Generał triggeruje wraca Sculpting Steel - wg oficjalnych zasad:
- Legendary rule nie przechodzi przez stos
- Generał ginie moge wybrać czy idzie do grobu czy to strefy exlie (skad moge go zagrac drugi raz), wybieram grób, razem z kopia
- na stosie jest jeszcze trigger od kopi generała którym wybieram powrót Generała, ponieważ legendary rule nie przeszlo przez stos
- Generał po wróceniu znów triggeruje wybieram Sculpting Steel, ktory znow kopiuje generała

Petla sie zamyka przeciwnicy giną od Disciple of the Vault, dobrze zrozumialem zasady czy źle bo na oficjalnym forum od EDH nadal sie sprzeczaja o to :P

_________________

HAVE / WANT



Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Zasady EDH
PostWysłany: Śro Kwi 20, 2011 1:00 am 
Administrator
Awatar użytkownika

Dołączenie: Czw Lut 25, 2010 11:23 pm
Posty: 9785
Miejscowość: Warszawa
Tia, to jest akurat dobrze znane kombo z niegdysiejszego Standardu (tyle, że tam zamiast disciple'a zabijało się albo podpakowanym em, dosplashowanym em, albo przewijało się ludzi dzięki ). W każdym razie jesteś w stanie w ten sposób wytępić cały stół.

_________________

Image IZZET LEAGUE | Image JESKAI WAY | Image SĘDZIA L2



Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Zasady EDH
PostWysłany: Śro Kwi 20, 2011 8:12 am 
Enchanter

Dołączenie: Śro Kwi 07, 2010 12:27 am
Posty: 462
Miejscowość: Warszawa
Moze i znane ale wiem że EDH miesza w legendary rule i nie bylem pewien czy generał zchodzi gdy pojawia sie druga kopia tej samej legendy nie bedaca generałem

_________________

HAVE / WANT



Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Zasady EDH
PostWysłany: Śro Kwi 20, 2011 10:12 am 
Administrator
Awatar użytkownika

Dołączenie: Czw Lut 25, 2010 11:23 pm
Posty: 9785
Miejscowość: Warszawa
Tak podobno jest w Commanderze na MODO (nie wiem, nie grałem), ale w oryginalnych zasadach nie ma nic na temat "super-legendarności". Z zapowiedzi WotC, gdy ogłaszali swoją asocjację z Commanderem, można wnioskować, że na MODO też niedługo zniknie ta zasada, bo zamierzają ujednolicić zasady z papierowymi.

_________________

Image IZZET LEAGUE | Image JESKAI WAY | Image SĘDZIA L2



Góra
 Profil E-mail  
 
 Temat postu: Re: Zasady EDH
PostWysłany: Pon Kwi 25, 2011 8:49 pm 
Enchanter
Awatar użytkownika

Dołączenie: Pon Maj 24, 2004 8:45 pm
Posty: 412
Miejscowość: Poznan
Na stole przeciwnik ma generała (np. jakiegoś gejo-smoka z PC albo Inv) przejmuję go lub innym tałtajstwem czy moge zabić innych graczy/właściciela smoka po przez wbicie 21 obrażeń jako że smok jest generałem tyle że nie moim ??


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 233 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Następna

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 4 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group