Zmiany w IPG i MTR (Aether Revolt)

Artykuły

08 marzec 2017

Bartłomiej Wieszok

Zmiany w IPG i MTR

Edycja Aether Revolt

Jak co dodatek, tak i tym razem czeka nas parę zmian w dokumentach związanych z grą na turniejach MtG. Bez zbędnego przedłużania, przejdźmy do konkretów.

Definitywny koniec z Pile-Countingiem

boompile

Przy okazji Kaladeshu została wprowadzona zmiana, mówiąca, że pile-counting (rozkładanie na kupki) dopuszczalne jest jedynie raz na tasowanie decku. Miało to na celu podkreślić, że pile-counting nie jest procesem randomizującym talię. Niestety, przepis ten został nie do końca dobrze napisany i uparty gracz mógłby stwierdzić, że wolno mu rozkładać talię na kupki, np. z każdym odpaleniem fetcha.

Nowa forma zapisu stanowi, że gracz może wykonać jeden pile-counting przed każdą grą. Dotyczy to, osobno swojego decku, jak i decku przeciwnika. Możemy więc przeliczyć, czy mamy dobrą ilość kart po side'owaniu, oraz czy przeciwnik zaprezentował nam 60 kart. Ważnym jest pamiętać, że złamanie tej zasady nie niesie w tym momencie za sobą żadnej kary. Najlepiej powiedzcie graczom, że jest to niemile widziane, ponieważ jedynie marnuje czas. Miejcie też na uwadze, że zmiana ta jest dość nowa, a nawyki graczy mogą być ciężkie do pozbycia się.

Przyjemniejsze nieodsajdowywanie

sidetoside

Kolejną ważną zmianą jest nowy downgrade w przypadku, gdy gracz zapomni się odside'ować po poprzednim meczu. Jeśli problem nie został odkryty na startowej ręce, wiązało się to zawsze z game lossem. Była to dość bolesna kara za często przypadkowe niedopatrzenie (bo przykładowo skończyliśmy mecz w piątej turze terminacji, a natura wezwała lub przegraliśmy z combem  Saheeli +  Felidar Guardian i stiltowani spakowaliśmy deck do pudełka ;) ). Jeśli problem jest odkryty w trakcie dobierania startowej ręki, to mamy dostęp do bardzo przyjemnego fixu - naprawiamy deck i ponownie każemy dobrać rękę z ekstra mulliganem. Postanowiono rozszerzyć działanie tego downgrade'u także na sytuacje, gdy nieprawidłowość z deckiem zostanie wykryta w trakcie trwającej już gry.

Nowy downgrade pozwala na naprawienie takiej sytuacji poprzez doprowadzenie decku do poprawnego stanu także w trakcie gry. Karta, która spowodowała, że odkryliśmy ten problem, wraca do sideboardu, a następnie bierzemy cały deck i doprowadzamy go do poprawnego stanu. Poza warningiem, karą będzie tutaj utrata wspomnianej karty. Przykładowo: przy wykonywaniu instrukcji  Anticipate zauważyliśmy, że jedna z trzech kart należy do sideboardu? Naprawiamy deck i gracz wykonuje instrukcję Anticipate na pozostałych dwóch kartach. Dobrałeś w drawstepie kartę z sideboardu? Napraw deck i kontynuuj grę, dodatkową karą tutaj będzie niedobranie karty w drawstepie.

Downgrade ten nie będzie obowiązywał w paru przypadkach. Najbardziej oczywiste z nich to te, gdy złe odside'owanie się zostanie odkryte w trakcie deck-checku, lub będzie ono wykryte przez przeciwnika, albo gdy gracz "nagle" sobie uświadomi, że zapomniał się odside'ować w momencie, kiedy przeciwnik rzuca w niego Duressa (ostatnia sytuacja raczej będzie wymagać cięższego działa, niż tylko brak downgrade'u).

Downgrade'u również nie aplikuje się, gdy w trakcie naprawiania decku będziemy musieli przesunąć pewną ilość kart, które mają swoje kopie zarówno w main, jak i side. Przykładowo, jeśli gracz gra dwoma  Shockami w mainie i dwoma w sidebordzie, zapomniał się odside'ować, i dobrał trzeciego, downgrade nie obowiązuje. Podobnie, jeśli gracz dobrał  Dispela, którym gra tylko w sideboardzie, ale w trakcie naprawiania decku odnaleźliśmy wcześniej przytoczony błąd z  Shockiem. W takiej sytuacji downgrade również nie obowiązuje. [To dlatego, że tego typu manipulacja mogłaby być wykorzystana świadomie do zwiększenia szansy na dobranie maideckowej karty z minimalnym ryzykiem wykrycia - downgrade'y są tylko dla grzecznych graczy - przyp. red.]

Kurier pod obserwacją

Kolejną istotną zmianą jest redefinicja Looking at Extra Cards. Nowa definicja obejmuje tylko karty znajdujące się w którejś z bibliotek. Chodzi głównie o zamknięcie dziwnej interakcji z kartami typu  Bomat Courier - gdzie, jeśli gracz spojrzał na exilowaną kartę, to naturalnym odruchem było użycie fixu dla LaEC, co w obecnym brzmieniu tego przepisu nie jest dozwolone.

Game, set, match

set-adrift

Zaprezentowane rok temu Hidden Card Error wprowadziło do IPG nowe pojęcie setu kart. Ponieważ pojęcie to okazało się bardzo przydatne przy wielu definicjach, General Philosophy wprowadza teraz definicje setów. Wraz z tym przedstawiono zmianę w Hidden Card Error.

Poprzednia wersja mówiła, że w przypadku infraction, należało ujawnić przeciwnikowi odpowiedni set kart, z którego następnie była wybierana niepoprawna karta i na tym fix się kończył. Na przykładzie  Sylvan Scrying, jeśli gracz nie pokazał wyszukanej karty, odkrywał rękę, a przeciwnik wybierał z niej kartę do wtasowania w bibliotekę, po czym kontynuowaliśmy grę dalej. Nowa forma tego przepisu porzuca zapis 'don't repeat the action'. Aktualnie w takiej sytuacji, przeciwnik nadal wybiera kartę do wtasowania, ale gracz będzie mógł wykonać instrukcję  Sylvan Scrying raz jeszcze i ponownie wyszukać, tym razem poprawnie, land na rękę.

Pozostałe drobne zmiany

Dotyczą one już sytuacji występujących tylko na większych turniejach. Pierwszą z nich są nowe czasy na przeglądanie kart w trakcie draftowania. Teraz jest to 60 i 90 sekund, odpowiednio po pierwszej i drugiej paczce. Wprowadzono też nowy sposób liczenia czasu dla feature matchów. Jeśli takowy mecz jest liczony z tego samego zegara, z którego liczona jest główna część turnieju, to feature zawsze dostaje minimum trzy dodatkowe minuty.

To tyle z ważniejszych zmian, jakie przynosi ze sobą Rewolta Aetheru. Na nasze kolejne spotkanie proponuję Oazę na pustyniach Amonkhnetu.

O autorze

Wieszak

Bartłomiej Wieszok

Wieloletni student, sędzia L2 od 2015 roku, ogromny fan turniejów competitive, bywalec wielu GP

Komentarze

Dodawanie komentarzy jest możliwe wyłącznie po zalogowaniu. Logowanie | Rejestracja